Hondas
revolutionerende VFR 750 F debuterede i
1986, og grundkonceptet for denne model har
været uændret siden. Hondas betegnelse for
modellen er “super all-rounder”, og med
den overskrift i tankerne er modellen løbende
blevet opdateret siden 1986, uden at
kunderne nogensinde har været i tvivl om
VFR konceptets indhold. Til 2002 sæsonen
fik VFR sin mest gennemgribende ændring
siden starten; designet blev opdateret med
et skarpere og mere aggressivt udtryk. Også
bagtil var ændringerne markante, især med
de to oplagte, trekantede lyddæmpere. V4
motorkonceptet er et unikt Honda koncept. I
2002 tilføjedes en nyudvikling, V4-VTEC
ventilkontrolsystemet, der kombinerer det
bedste fra 2- og 4-ventilsystemerne, hvor
motoren anvender 2 ventiler pr. cylinder ved
lave omdrejninger og i mellemområdet, og
skifter til 4 ventiler ved højere
omdrejninger; i dette tilfælde ved 7.000
om/min. Systemet opererer ved hjælp af et
olietryk, der ved det førnævnte
omdrejningstal frigør de 2 inaktive
ventiler og booster effekten. Fordelen ved
systemet er - foruden dette boost - et bedre
træk ved lave omdrejninger og i mellemområdet,
hvor kun 2 ventiler aktiveres. Desuden giver
systemet mindre støj ved lave
omdrejningstal. I 2006 blev VFR 800 igen
opdateret, dels kosmetisk med blandt andet
klare blinklysglas og en gradueret toning af
kåbeglasset, dels motormæssigt med en
revideret VTECT funktion og et indsprøjtningssystem
af samme type som på CBR 1000 RR. Desuden
fik VFR 800 opdateret emissionssystemet, således
at den overholder EURO-3 kravene. |